Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.

O wsparcie w ramach tarczy finansowej PFR ubiegać się może każdy podmiot, który spełnia łącznie poniższe warunki:

  1. jest przedsiębiorcą zatrudniającym co najmniej 1 pracownika oraz nie więcej niż 9 pracowników oraz którego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza kwoty 2 mln EUR (mikroprzedsiębiorca);bądź zatrudniającym do 249 pracowników oraz którego roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR; przy czym nie jest Mikrofirmą (MŚP);
  2. odnotowuje spadek obrotów gospodarczych o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu począwszy od lutego 2020 r. w porównaniu do miesiąca poprzedniego lub analogicznego miesiąca roku 2019. Przy czym spadek obrotów miał miejsce na skutek COVID-19;
  3. na dzień składania wniosku prowadzi działalność gospodarczą, nie otworzył likwidacji, nie zostało wobec niego otwarte postępowanie upadłościowe albo postępowanie restrukturyzacyjne;
  4. posiada rezydencję podatkową na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
  5. prowadził działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.;
  6. na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegał z płatnościami podatków i składek.

Finansowanie jest przyznawane na podstawie wniosku składanego poprzez system bankowości elektronicznej banków, które współpracują  z Polskim Funduszem Rozwoju przy realizacji Programu.

Po spełnieniu określonych w programie warunków, beneficjent zostanie częściowo zwolniony ze zwrotu środków (nawet do 75%).

W przypadku mikroprzedsiębiorców są dwa warunki:

  • kontynuowanie prowadzenia działalności gospodarczej przez 12 miesięcy (25 proc. umorzenia);
  • utrzymanie średniego stanu zatrudnienia (do 50 proc. umorzenia).

W przypadku małych i średnich firm, dodatkowym warunkiem jest odnotowanie straty na sprzedaży. W tym przypadku wysokość umorzenia zależna jest od trzech warunków:

  • kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej (25 proc. umorzenia);
  • utrzymania stanu zatrudnienia (25 proc.);
  • poniesienia straty na sprzedaży (kolejne 25 proc.).

Środki z subwencji finansowej można przeznaczyć wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, czyli przede wszystkim:

  • wynagrodzenia pracowników;
  • koszty zakupu towarów i materiałów, usług obcych wykorzystywanych do operacyjnej działalności;
  • koszty obsługi finansowania zewnętrznego;
  • zobowiązania o charakterze publicznoprawnym w tym podatki, opłaty i składki ZUS;
  • koszty najmu i utrzymania nieruchomości wykorzystywanych do działalności operacyjnej;
  • zakup środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej;
  • spłatę zaciągniętego kredytu, z zastrzeżeniem że na ten cel można spożytkować do 25% subwencji.

Środki z subwencji nie mogą być przeznaczone między innymi na:

  • rozliczenia z podmiotami powiązanymi z beneficjentem oraz dokonywanie płatności do właścicieli, o ile rozliczenia te nie są dokonywane w toku operacyjnej działalności i nie zostały ujęte jako dozwolone w umowie  zawartej z PFR;
  • nabycie udziałów lub akcji w celu ich umorzenia;
  • fuzje i przejęcia;
  • przedterminową spłatę kredytów powyżej 25% kwoty Subwencji Finansowej.

Ministerstwo finansów przedstawiło następujące stanowisko, co do konsekwencji podatkowych otrzymanej pomocy:

  • podatnicy nie zaliczają do przychodów podatkowych kwoty otrzymanego finansowania;
  • podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kwoty zwróconego finansowania;
  • koszty sfinansowane z udzielonych w ramach Tarczy Finansowej środków kwalifikowane są do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach;
  • umorzenie pożyczki będzie stanowić przychód podatkowy ze względu na przysporzenie przedsiębiorcy. Zaznaczyć należy jednak, że Ministerstwo Finansów ogłosiło, że analizować będzie wraz z PFR czy w 2021 roku nie zwolnić częściowo  umorzenie z opodatkowania;
  • kwota uzyskanego finansowania nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Resort finansów w opublikowanym 4.06.2020r. wyjaśnieniu przedstawił stanowisko odnośnie rozliczania subwencji finansowej z Polskiego Fundusz. W wyjaśnieniu tym zostało wskazane, że pomimo, że Polski Fundusz Rozwoju określa udzielane wsparcie jako subwencję finansową, to należy traktować ją  jako pożyczkę dla przedsiębiorcy i tak właśnie powinna być zaewidencjonowana w księgach rachunkowych.

Call Now Button